Nápad ako zefektívniť a zlacniť dopravu

Autor: Jan Milata | 14.12.2015 o 23:47 | Karma článku: 1,45 | Prečítané:  395x

Keď sa vyskytne nejaký problém, s veľkou pravdepodobnosťou riešenie naň už existuje, len sa treba popozerať do sveta. Rovnaký problém pravdepodobne už niekto riešil pred nami, možno úspešne, možno neúspešne.

Nie sú to iba bežné, dennodenné problémy jednotlivcov, ale aj problémy širšieho charakteru, dopadajúceho na širokú masu ľudí, ako napríklad doprava.

Väčšina noviniek a inovácií, ktoré sa k nám dostali, prišli zo zahraničia. Zo západného, vyspelého sveta. Niekedy však aj menej vyspelé krajiny nám dokážu ponúknuť riešenia, na ktoré by sme asi sami neprišli. Nie preto, že by boli nejako zložité, ale skôr preto, že naše zmýšľanie, náš spôsob života, naše uvažovanie už je na nejakej inej úrovni. Nechcem povedať, že vyššej, pretože to by nebola celkom pravda, hoci štandard našej existencie je vyšší ako niekde v krajine tretieho sveta, ale skôr individualistickej, pohodlnej, egoistickej. A niektoré riešenia nás jednoducho nenapadnú, pretože sú príliš bláznivé.

Nechcem však chodiť okolo horúcej kaše. Predstavujem vám riešenie, ako zefektívniť a zlacniť prepravu osôb. Navyše ako bonus tento spôsob ponúka aj zefektívnenie medziľudských vzťahov.  Týka sa to asi najviac hlavného mesta a väčších miest, v ktorých fungujú taxíky.

Určite ste zaregistrovali veľkú vlnu kritiky zo strany taxikárov pri vstupe služby Uber na náš trh. Ani sa im nečudujem. Sú to staré školy, zvyknuté na klasickú taxislužbu s dispečingom, stanovišťami a danými cenami. Neberú to ako inováciu, ktorá ide v súlade s modernou dobou, ale ako priamu konkurenciu, ktorá ich pripravuje o prácu. Rovnaký postoj majú taxikári v celej Európe. No, neviem čo by robili, keby niekto tento nápad realizoval do praxe a rozbehol by nový druh taxislužby, ktorého pointou je...

Colectivos.

Colectivos je slovíčko zo španielčiny a znamená kolektívny. Keď ste niekedy boli v južnej Amerike, určite ste sa s colectivos stretli. Sú to takzvané zdieľané taxíky. Necestujete v aute sami, ale spoločnosť vám robia ďalší ľudia, cudzí ľudia, ktorí cestujú rovnakým smerom. Dá sa povedať, že je to také rozšírenie služby Uber, kde síce tiež zdieľate auto, ale iba so šoférom. Riešenie colectivos predstavuje zdieľanie auta s ďalšími maximálne štyrmi pasažiermi (alebo podľa počtu miest spolujazdcov v aute).

Na prvý pohľad to možno vyzerá zložito, ako dať dokopy štyroch ľudí, idúcich rovnakým smerom, ako to celé zmenežovať a nastaviť. Nie je to také zložité ako to vyzerá. Stačí sa pozrieť na systém colectivos, ktorý už funguje. Pozrime sa napríklad do krajiny Peru. Tam sú colectivos veľmi obľúbenou formou prepravy, lacnejšou ako klasické taxíky, pohodlnejšou a rýchlejšou ako preprava hromadnou dopravou. Takže je to alternatíva pre ľudí, ktorí nechcú chodiť MHD, ale taxíky sú pre nich drahé.

Začnime teda od začiatku. Colectivos majú zriadené stanovištia, na ktorých stoja a čakajú, kým sa neobjaví zákazník. Áno, je to také klasické, pasívne čakanie, podobne ako aj teraz taxikári čakajú. Vlastne až tak pasívne to nie je, pretože dôležitú úlohu tam zohráva takzvaný „nadháňač“, ktorý ľudí láka, aby služby colectivos využili. Môžeme tomu hovoriť aktívna reklama. Autá stoja pekne v poradí. Keď sa jedno naplní, odíde a na jeho miesto príde ďalšie. Pasažier, ktorý príde ako prvý, tak musí čakať, ale miesta, na ktorých colectivos stoja, sú tak frekventované, že čakacia doba je iba pár minút. Veď na MHD tiež čakáme.

Väčšinou je trasa colectivos z bodu A do bodu B, s možnosťou vystúpenia alebo nastúpenia medzitým. Bod A a bod B sú miesta frekventované. Myslím, že v Bratislave by to problém nebol. Stačí si zvoliť hociktoré predmestie ako bod A a centrum mesta ako bod B (alebo opačne). Taxikár má stanovenú sumu za celú trasu, ktorú delí počtom miest na sedenie v aute (väčšinou 4). Výsledná suma je cena pre 1 osobu, nezávisle na tom, či v aute sedí pasažier sám alebo je auto plné. Ak chce niekto vystúpiť skôr ako na konečnej, cena sa odvíja od vzdialenosti, ktorú prejde. Štvrtina, polovica, trištvrtina trasy.

Tak napríklad z Molecovej ulice v Karlovej Vsi do centra mesta na Šafárikovo nábrežie je to asi  5 kilometrov. Nech je priemerná cena štandardným taxíkom na objednávku za kilometer 0,50 centov + nástupné 2 eurá, spolu zaokrúhlene nech je to 5 eur, ktoré zaplatíte, ak by ste išli taxíkom, sami.

Ako by to bolo pri colectivos? Výhodné pre obe strany. Pre cestujúcich, ale aj pre samotného vodiča taxi. Cenotvorba sa dá stanoviť dvoma spôsobmi. Prvý spôsob je zachovanie ceny, ktorú som vyrátal hore, teda za jazdu z Molecovej na Šafárikovo nábrežie 5 eur, vydeliť štyrmi cestujúcimi, vychádza to na 1,25 eura pre jedného cestujúceho. To sa ale samozrejme veľmi neoplatí pre toho taxikára. Čo v prípade, ak nie je plné auto? Taxikár na tom prerobí. Keď si teda cenu nastaví napríklad na 10 euro, stále ostane zaujímavá cena pre jedného pasažiera. 2,50 eura. Pri plnom aute už však taxikár má dvojnásobok.

Pri zdražovaní, ktoré v dopravnom podniku prebehlo, to je ešte stále dvojnásobok cestovného v MHD, ale rýchlosť, zážitok a komfort z prepravy v taxíku sa porovnať nedá. Navyše tu je spomínaný bonus v podobe medziľudských vzťahov. Sedíte v aute s neznámymi osobami. Naskytne sa vám tak možnosť spoznať nových ľudí, porozprávať sa, možno narazíte na príležitosti, ktoré by vám inak unikli.

Colectivos by si dokonca mohli vytvoriť niečo ako cech, do ktorého by platili určitý poplatok. Cech by im na oplátku zabezpečil miesto na státie, „nadháňača“, ktorý by lákal ľudí do taxíka, prípadne ešte nejakého dispečera. Prakticky by taxíky mohli fungovať ako doteraz, len by využili všetky miesta na sedenie.

Problém by nebol ani vtedy, ak by sa taxíkom chcela odviezť skupinka ľudí. Vtedy môže taxikár stanoviť štandardné cestovné, už pri spomínanom príklade vyššie, napríklad tých 5 eur.

Aký to bude mať dopad? Cestujúci ušetrí, taxikár zarobí viac, v meste bude menej áut, menej splodín, voľnejšie cesty. Samozrejme v ideálnom prípade.

Tak čo, ide niekto do toho?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?